• Lorem ipsum

Als je vragen, opmerkingen of klachten hebt kun je het contactformulier hiernaast invullen, mailen naar [email protected], een chatbericht op onze Facebookpagina op facebook.com/BarefootAndMore, of WhatsApp via 026 737 04 45. Dat is ook ons telefoonnummer. Vermeld dan zo duidelijk mogelijk waar het precies om gaat.

Helaas zijn we vaak niet in staat om de telefoon aan te nemen tijdens openingstijden. Buiten openingstijden zijn we telefonisch niet bereikbaar. Stel je vraag bij voorkeur via 1 van bovengenoemde opties. Als dat niet lukt, spreek ons antwoordapparaat in en we bellen op een rustig moment terug.

We proberen zo snel mogelijk te antwoorden, maar dat lukt niet altijd dezelfde dag. Op maandag zijn we gesloten en kunnen we meestal geen berichten beantwoorden.

  • Gratis verzenden vanaf € 75,-
  • Groot assortiment
  • Fysieke winkel in Arnhem
  • Vrije tijd, zakelijk en sport
Veelgestelde vragen
Algemeen
Mag ik sokken aan?

Ja! Natuurlijk. Draag schoenen zoals je ze fijn vindt zitten. Met of zonder sokken. Dat is een persoonlijke voorkeur. Misschien draag je het liefste sokken, misschien niet. Of misschien in sommige schoenen wel en andere schoenen niet.

Wat is de toegevoegde waarde om wel sokken te dragen?

Sokken absorberen zweet en gaan de was in. Zo blijven je schoenen frisser en tast zweet de schoenen niet meer aan.
Teensokken hebben nog een paar extra voordelen. Ze spreiden je tenen een beetje, zetten je voeten en tenen automatisch meer in beweging en helpen blaren voorkomen. Mocht je last hebben van een schimmelnagel, kan het helpen voorkomen dat ook andere tenen door huidcontact besmet raken. Teensokken zijn er in heel veel soorten, maten, hoogtes en materialen.

Hoeveel ruimte heb ik nodig in de schoenen?

Voor volwassenen verschilt het een beetje per model en speelt ook persoonlijke voorkeur mee. Een halve tot een hele centimeter is toch wel het minimum. Belangrijk is dat je nergens klem zit in de schoen en de tenen zeker niet tegen de voorkant komen.
Bij kinderschoenen is het raadzaam ze iets ruimer te komen, in verband met de groeiruimte die ze nodig hebben. De optimale groeiruimte voor kinderen in een schoen is 1,2 centimeter. Let er wel altijd goed op hoe het kind op de schoenen loopt. Het kan even wennen zijn op nieuwe, ruimere schoenen dan de schoenen waar ze op gewend zijn te lopen en die misschien een beetje klein zijn. Maar zeker voor de kleintjes die net leren lopen is goed kunnen lopen op de schoentjes belangrijker dan exact 1,2 cm groeiruimte.

Hoe lang doe ik met dit type schoenen?

Dat is afhankelijk van gebruik, op welke ondergrond, de manier van lopen en zelfs gewicht kán van invloed zijn. 

Is een product op de webshop ook in de winkel verkrijgbaar?

De winkel en webshop zijn hetzelfde. Je kunt op onze site altijd ons assortiment en de voorraad bekijken. Let wel op, dit is een momentopname en kan altijd wisselen door verkoop, retour of nieuwe voorraad.

Mijn maat is niet meer op voorraad, en nu?

Ga naar het product op onze site, klik op de maat die je graag zou willen hebben, en klik dan op de rode knop "Geef seintje". Vul dan je e-mail adres in en klik op "Verstuur". Zodra de maat weer op voorraad is, sturen we je dan een mailtje.

Hoe stap ik over van gangbare schoenen naar ‘barefoot schoenen’?

Dat is afhankelijk van de huidige situatie. Wanneer je voetklachten of bijvoorbeeld een standafwijking hebt raden we je aan extra voorzichtig te doen en een specialist te raadplegen. Op www.goedvoets.com staan diverse specialisten in Nederland die je kunnen adviseren en begeleiden. Deze specialisten snappen 'Barefoot' en kunnen dus helpen met het trainen van de voeten en het eventueel afbouwen van steunzolen.
Heb je last van een Hallux Valgus? Kijk dan ook eens op www.voetentraining.nl.

Kun je probleemloos op blote voeten lopen, dan gaat de overstap over het algemeen soepel en snel. Luister altijd naar je lijf en neem de tijd het lopen op 'barefootschoenen' of blote voeten op te bouwen.
Je lijf komt in een andere positie en komt veel meer in beweging. Je lijf, je voeten, je spieren/botten/pezen moeten aan die belasting wennen. Bij de één gaat dit sneller dan bij de ander. Ieder lijf is anders en uniek.
Het uitvoeren van versterkende voetoefeningen kan bijdragen aan gezonde, sterke voeten. Maak ook je voeten soepel door bijvoorbeeld een voetmassage en het rollen met een balletje onder de voet.
Een ander belangrijk punt is techniek en paslengte. De meningen over de juiste wandeltechniek verschillen een beetje. Hak en voorvoetlanding kan met wandelen allebei wat ons betreft, ook hier: doe wat goed voelt. Probeer uit en luister naar je lijf. Je kunt het ook afwisselen. Land in ieder geval niet op de rand van de hak en trek niet je tenen omhoog maar ontspan je voet een beetje.

Kan ik hardlopen op dit soort schoenen?

Dat kan! Maar let dan heel goed op de techniek, pasfrequentie, houding en opbouw. Op onze site staat een lijst met barefoot running trainers waar je terecht kunt voor een training. Verdiep je goed in deze manier van lopen om te voorkomen dat je blessures krijgt, want dat zou heel jammer zijn. Het loopt namelijk veel lekkerder en efficiënter wanneer je de techniek goed beheerst. Naast techniek is het bij hardlopen ook erg belangrijk om heel langzaam op te bouwen.


Welke afstand en tijd voor jou handig is om mee te beginnen hangt af van een aantal factoren. Een trainer kan je daar goed bij begeleiden. Zelfs als ervaren hardloper begin je met hooguit 5x1 minuut hardlopen 5x2minuten wandelen. Conditioneel kun je het dan echt wel aan, maar het is van groot belang dat je je voeten en lijf de kans geeft aan deze nieuwe manier van belasten te wennen. In beide gevallen leert men eigenlijk opnieuw (hard)lopen. Daar heeft je lijf over het algemeen even de tijd voor nodig.


Dit is natuurlijk een beknopte versie van wat er allemaal te vertellen valt.