• Lorem ipsum

Als je vragen, opmerkingen of klachten hebt kun je het contactformulier hiernaast invullen, mailen naar [email protected], een chatbericht op onze Facebookpagina op facebook.com/BarefootAndMore, of WhatsApp via 026 737 04 45. Dat is ook ons telefoonnummer. Vermeld dan zo duidelijk mogelijk waar het precies om gaat. Telefonisch zijn we bereikbaar op dinsdag t/m zaterdag van 10:00 tot 18:00 uur en op zondag van 12:00 tot 17:00 uur. Helaas zijn we niet altijd in staat om de telefoon aan te nemen tijdens openingstijden van onze winkel. Stel je vraag bij voorkeur via 1 van bovengenoemde opties. 

We proberen zo snel mogelijk te antwoorden, maar dat lukt niet altijd dezelfde dag. Op maandag zijn we gesloten en kunnen we meestal geen berichten beantwoorden.

Veelgestelde vragen
Algemeen
Ik kan niet zoeken op mijn maat. Klopt dat?

Dat klopt. Het platform waar onze site op draait ondersteunt deze functie helaas nog niet. We hopen dat dit snel verbeterd wordt. Op de desktop versie van onze site kun je wel met de muis over de producten bewegen en in één oogopslag zien welke maten er op dat moment voorraadig zijn.

Geldt in Arnhem ook de Milieuzone voor dieselauto's?

Ja! Goed op de borden letten dus om een boete te voorkomen. Meer informatie over de milieuzones klik hier  en de mogelijkheid om op kenteken te controleren klik hier

 

 

 

 

Wat zijn julllie openingstijden en zijn jullie elke zondag open?

Onze actuele openingstijden én openingstijden rond de feestdagen en vakanties vind je hier:
https://www.barefootandmore.nl/service/openingstijden/

We zijn in principe elke zondag open. Mochten er uitzonderingen zijn dan kun je dat vinden in bovenstaande link. Staat er geen uitzondering bij de dag dat je langs wil komen? Dan zijn we gewoon open!

 

 

Hoe meet ik mijn voeten?

Voeten meten gaat het beste op de volgende manier. Doe het wel heel nauwkeurig, een halve centimeter kan al een maat verschil betekenen.

Wat heb je nodig?

  • Meetlint
  • Muur
  • Eventueel een A4-tje en pen

Hoe ga je te werk?

- Leg het meetlint op de grond strak tegen de muur. Plaats je voet op het meetlint, let er op dat je gewicht op de voet zet en sta zo rechtop mogelijk. Lees op het meetlint af wat de lengte van je voet is. Doe dit bij beide voeten.

LineaalVoet op lineaal

Voet op liniaal zijkant

Óf

-Leg het A4-tje op de grond strak tegen de muur. Zet je voet op het papier met je hiel tegen de muur, let er op dat het papier niet verschuift en je gewicht op je voet zet. Eventueel het papier even fixeren met een plakbandje. Zet een streepje bij de langste teen. Controleer wanneer je weer rechtop staat of het streepje goed staat. Doe dit met beide voeten. Meet de afstand van het streepje naar de rand van het papier.

Welke maat kies ik?

Voor kinderen is de optimale groeiruimte 1,2 cm. Voor kleine kinderen die net kunnen of leren lopen kan dit wat veel zijn. Belangrijker dan 1,2cm groeiruimte is in dat geval te kijken hoe ze op de schoenen lopen.
Tel dus bij de exacte voetlengte 1,2 cm op en dan heb je de ideale binnenlengte van een schoen. Meet bij kinderen regelmatig de voeten na omdat ze groeien. Nieuwe schoenen met wat meer ruimte dan de schoenen waar ze uitgegroeid zijn kan even wennen zijn. Meten is nauwkeuriger dan voelen, omdat met name kleine kinderen vaak hun tenen optrekken in de schoen wanneer je voelt of de schoen goed zit. Veel te grote schoenen bij kinderen kan een negatief effect hebben op de ontwikkeling van de voet en het leren lopen.

Voor volwassenen is 0,7 cm – 1,5 cm goed, afhankelijk van persoonlijke voorkeur en het model schoenen. Bij bijvoorbeeld Leguano en Vibram Fivefingers heb je minder ruimte nodig en volstaat vaak 0,5cm. Je telt dus bij de exacte voetlengte de gewenste extra ruimte op en zo bepaal je de juiste binnenmaat van een schoen.

Hoe bereken ik mijn gemiddelde schoenmaat?

Weet je je exacte voetlengte en wil je je gemiddelde schoenmaat berekenen? Dat kan met de volgende formule: (voetlengte+1,5)x1,5.
Let op! Per merk en model kan het voorkomen dat deze groter of kleiner valt. Het is dus alleen van toepassing op schoenen die op maat vallen.

Bijvoorbeeld: een voetlengte van 24,5 cm gemiddeld maat 39. (24,5+1,5) x 1,5 = 39

Een voetlengte van 28,5 komt op maat 45. (28,5+1,5) x 1,5 = 45

Mijn betaling is niet gelukt, en nu?

Als je je bestelling als nog wil afrekenen, dan kan dat door in te loggen op je account. Als je geen account hebt aangemaakt, dan kun je dat alsnog doen. Als je hetzelfde mailadres gebruikt als wat je hebt opgegeven bij je bestelling, dan wordt dat herkend en kun je je bestelling alsnog afrekenen.

Hier kun je inloggen of een account aanmaken: https://www.barefootandmore.nl/account/login/

Via ‘Mijn bestellingen’ kun je dan afrekenen.

Je kunt het bedrag ook overmaken naar NL86RABO0321445643 t.n.v. Barefoot & More onder vermelding van je naam en ordernummer. We versturen je bestelling dan zodra we het bedrag ontvangen hebben. Wanneer je via deze manier betaald, stuur ons dan wel even een mailtje. Zo kunnen we voor een snelle afhandeling zorgen. 

We kunnen ook je order annuleren zodat je eventueel de bestelling opnieuw kunt plaatsen.

Hoe gaat het verzenden en retourneren bij jullie?

Alles over verzenden en retourneren vind je hier:

https://www.barefootandmore.nl/service/shipping-returns/

Mag ik sokken aan?

Ja! Natuurlijk. Draag schoenen zoals je ze fijn vindt zitten. Met of zonder sokken. Dat is een persoonlijke voorkeur. Misschien draag je het liefste sokken, misschien niet. Of misschien in sommige schoenen wel en andere schoenen niet.

Wat is de toegevoegde waarde om wel sokken te dragen?

Sokken absorberen zweet en gaan de was in. Zo blijven je schoenen frisser en tast zweet de schoenen niet meer aan.
Teensokken hebben nog een paar extra voordelen. Ze spreiden je tenen een beetje, zetten je voeten en tenen automatisch meer in beweging en helpen blaren voorkomen. Mocht je last hebben van een schimmelnagel, kan het helpen voorkomen dat ook andere tenen door huidcontact besmet raken. Teensokken zijn er in heel veel soorten, maten, hoogtes en materialen.

Hoeveel ruimte heb ik nodig in de schoenen?

Voor volwassenen verschilt het een beetje per model en speelt ook persoonlijke voorkeur mee. Een halve tot een hele centimeter is toch wel het minimum, sommige mensen vinden anderhalve centimeter fijn. Belangrijk is dat je nergens klem zit in de schoen en de tenen zeker niet tegen de voorkant komen. Sommige modellen, zoals de sok modellen van Leguano en de Vibram Fivefingers worden over het algemeen redelijk aangesloten aan de voet gedragen.
Bij kinderschoenen is het raadzaam ze iets ruimer te komen, in verband met de groeiruimte die ze nodig hebben. De optimale groeiruimte voor kinderen in een schoen is 1,2 centimeter. Let er wel altijd goed op hoe het kind op de schoenen loopt. Het kan even wennen zijn op nieuwe, ruimere schoenen dan de schoenen waar ze op gewend zijn te lopen en die misschien een beetje klein zijn. Maar zeker voor de kleintjes die net leren lopen, is goed kunnen lopen op de schoentjes belangrijker dan exact 1,2 cm groeiruimte.

Hoe lang doe ik met dit type schoenen?

Dat is afhankelijk van gebruik, op welke ondergrond, de manier van lopen en zelfs gewicht kán van invloed zijn. 

Ik wil graag mijn voeten gaan trainen om weer sterke, soepele voeten te krijgen. Hebben jullie tips?

Jazeker! Die hebben we genoeg!

Je kunt eens een kijkje nemen op www.goedvoets.com en www.voetentraining.nl voor heel veel tips, informatie en oefeniningen. Ook kun je er specialisten vinden die jou kunnen begeleiden in het trainen van je voeten en gericht tips en adviezen kunnen geven.

Houd je ook van lezen? Dan zijn er een aantal interessante boeken. Om een aantal voorbeelden te noemen:

De boeken van Katy Bowman zijn allemaal een aanrader. Gaat het je vooral om de voeten, dan is er één vertaald in het Nederlands; Barefoot https://www.barefootandmore.nl/barefoot-sterke-voeten-voor-een-gezond-lijf.html. Het origineel is; Whole Body Barefoot. Verder is haar boek; Simple steps to footpain relief, ook een aanrader.

Ook het boek What the Foot van Gary Ward is interessant.

 

Is een product op de webshop ook in de winkel verkrijgbaar?

De winkel en webshop zijn hetzelfde. Je kunt op onze site altijd ons assortiment en de voorraad bekijken. Let wel op, dit is een momentopname en kan altijd wisselen door verkoop, retour of nieuwe voorraad.

Mijn maat is niet meer op voorraad, en nu?

Ga naar het product op onze site, klik op de maat die je graag zou willen hebben, en klik dan op de rode knop "Geef seintje". Vul dan je e-mail adres in en klik op "Verstuur". Zodra de maat weer op voorraad is, sturen we je dan een mailtje.

Hoe stap ik over van gangbare schoenen naar ‘barefoot schoenen’?

Dat is afhankelijk van de huidige situatie. Wanneer je voetklachten of bijvoorbeeld een standafwijking hebt raden we je aan extra voorzichtig te doen en een specialist te raadplegen. Op www.goedvoets.com staan diverse specialisten in Nederland die je kunnen adviseren en begeleiden. Deze specialisten snappen 'Barefoot' en kunnen dus helpen met het trainen van de voeten en het eventueel afbouwen van steunzolen.
Heb je last van een Hallux Valgus? Kijk dan ook eens op www.voetentraining.nl.

Kun je probleemloos op blote voeten lopen, dan gaat de overstap over het algemeen soepel en snel. Luister altijd naar je lijf en neem de tijd het lopen op 'barefootschoenen' of blote voeten op te bouwen.
Je lijf komt in een andere positie en komt veel meer in beweging. Je lijf, je voeten, je spieren/botten/pezen moeten aan die belasting wennen. Bij de één gaat dit sneller dan bij de ander. Ieder lijf is anders en uniek.
Het uitvoeren van versterkende voetoefeningen kan bijdragen aan gezonde, sterke voeten. Maak ook je voeten soepel door bijvoorbeeld een voetmassage en het rollen met een balletje onder de voet.
Een ander belangrijk punt is techniek en paslengte. De meningen over de juiste wandeltechniek verschillen een beetje. Hak en voorvoetlanding kan met wandelen allebei wat ons betreft, ook hier: doe wat goed voelt. Probeer uit en luister naar je lijf. Je kunt het ook afwisselen. Land in ieder geval niet op de rand van de hak en trek niet je tenen omhoog maar ontspan je voet een beetje.

Kan ik hardlopen op dit soort schoenen?

Dat kan! Maar let dan heel goed op de techniek, pasfrequentie, houding en opbouw. Op onze site staat een lijst met barefoot running trainers waar je terecht kunt voor een training. Verdiep je goed in deze manier van lopen om te voorkomen dat je blessures krijgt, want dat zou heel jammer zijn. Het loopt namelijk veel lekkerder en efficiënter wanneer je de techniek goed beheerst. Naast techniek is het bij hardlopen ook erg belangrijk om heel langzaam op te bouwen.


Welke afstand en tijd voor jou handig is om mee te beginnen hangt af van een aantal factoren. Een trainer kan je daar goed bij begeleiden. Zelfs als ervaren hardloper begin je met hooguit 5x1 minuut hardlopen 5x2minuten wandelen. Conditioneel kun je het dan echt wel aan, maar het is van groot belang dat je je voeten en lijf de kans geeft aan deze nieuwe manier van belasten te wennen. In beide gevallen leert men eigenlijk opnieuw (hard)lopen. Daar heeft je lijf over het algemeen even de tijd voor nodig.


Dit is natuurlijk een beknopte versie van wat er allemaal te vertellen valt.

Ik wil graag les in Barefoot running. Geven jullie workshops en/of zijn er trainers?

Wij geven af en toe workshops, het aanbod daarvan kun je het beste vinden op onze Facebook- en Instagrampagina en op onze webiste https://www.barefootandmore.nl/workshops/

In heel Nederland zijn er Barefootrunning trainers te vinden. Een overzicht van trainers vind je hier:
https://www.barefootandmore.nl/service/barefoot-running-trainers/.